1. Nabi Khidhir a.s.
Ulama’ Ahlus Sunnah wal Jama`ah memfatwakan bahawa Nabi Khidhir a.s.
masih hidup dan hanya golongan minoriti sahaja yang mengatakan baginda
telah wafat. Berdasarkan tulisan Imam an-Nawawi dalam “Syarah Muslim”
juzuk ke–15, mukasurat 135–136 pada Bab min Fadhail al-Khidhir s.a.w.,
beliau menyatakan:-
Jumhur Ulama’ berpendapat bahawasanya dia (yakni Sayyidina Khidhir)
hayyun maujudun baina adzharina (hidup dan wujud di kalangan kita, yakni
di masa kita ini) dan pendapat ini telah disepakati oleh para shufi dan
ahlush sholah wal ma’rifah (orang-orang ahli kebajikan dan ma’rifah).
Cerita-cerita mereka mengenai melihat dan bertemu dengan baginda dan
mengambil pengajaran serta bersoal-jawab dengan baginda, dan kehadiran
baginda di tempat-tempat yang mulia dan tempat-tempat kebajikan adalah
terlalu banyak daripada boleh dihitung dan terlalu masyhur daripada
boleh ditutup.
Dan telah berkata asy-Syaikh Abu ‘Umar bin ash-Sholah: “Dia (yakni
Nabi Khidhir) hidup menurut jumhur ulama dan orang-orang sholeh dan
orang awam adalah beserta mereka dalam pegangan ini”. Dia juga berkata:
“Bahawasanya adalah satu pandangan yang ganjil daripada sesetengah
muhadditsin pada mengingkari hal ini (yakni sebahagian ahli hadits
mengingkari bahawa Nabi Khidhir masih hidup).
Jadi Imam an-Nawawi dengan jelas menyatakan bahawa JUMHUR ULAMA
berpegang dengan pendapat bahawa Nabi Khidhir a.s. masih hidup dan belum
mati lagi. Bagaimana rupa kehidupan baginda, Allah sahaja yang Maha
Mengetahui dan Maha Berkuasa. Hidup atau matinya baginda sekarang
bukanlah perkara besar dan tidak harus dijadikan perbalahan sesama umat.
Bagi sesiapa yang percaya bahawa Nabi Khidir masih hidup tidaklah
menjadi masalah kerana itulah pendapat jumhur ulama dan bagi sesiapa
yang ingin percaya bahawa baginda telah wafat juga tidak menjadi masalah
kerana sesetengah ulama dan ahli Hadith berpendapat sedemikian seperti
Imam al-Bukhari.
Wallahua’alam
2. Nabi Ilyas a.s.
Ketika sedang berehat datanglah malaikat kepada Nabi Ilyas A.S.
Malaikat itu datang untuk menjemput ruhnya. Mendengar berita itu, Nabi
Ilyas a.s menjadi sedih dan menangis.
“Mengapa engkau bersedih?” tanya malaikat maut.
“Tidak tahulah.” Jawab Ilyas.
“Apakah engkau bersedih kerana akan meninggalkan dunia dan takut menghadapi maut?” tanya malaikat.
“Tidak. Tiada sesuatu yang aku sesali kecuali kerana aku menyesal
tidak boleh lagi berzikir kepada Allah, sementara yang masih hidup boleh
terus berzikir memuji Allah,” jawab Ilyas.
Saat itu Allah lantas menurunkan wahyu kepada malaikat agar menunda
pencabutan nyawa itu dan memberi kesempatan kepada Nabi Ilyas berzikir
sesuai dengan permintaannya. Nabi Ilyas ingin terus hidup semata-mata
kerana ingin berzikir kepada Allah. Maka berzikirlah Nabi Ilyas
sepanjang hidupnya.
“Biarlah dia hidup di taman untuk berbisik dan mengadu serta berzikir kepada-Ku sampai akhir nanti.” Kata Allah.
3. Nabi ‘idris a.s.
Diriwayatkan Nabi Idris as. telah naik ke langit pada hari Isnin.
Peristiwa naiknya Nabi Idris as. ke langit ini, telah dijelaskan oleh
Allah SWT dalam Al-Quran.
Firman Allah SWT bermaksud:
“Dan ceritakanlah (hai Muhammad kepada mereka) kisah, Idris yang
tersebut di dalam Al-Quran. Sesungguhnya ia adalah seorang yang sangat
membenarkan dan seorang Nabi. Dan Kami telah mengangkatnya ke martabat
yang tinggi.” (Maryam: 56-57)
Nama Nabi Idris as. yang sebenarnya adalah ‘Akhnukh’. Sebab beliau
dinamakan Idris, kerana beliau banyak membaca, mempelajari (tadarrus)
kitab Allah SWT. Setiap hari Nabi Idris menjahit qamis (baju kemeja),
setiap kali beliau memasukkan jarum untuk menjahit pakaiannya, beliau
mengucapkan tasbih. Jika pekerjaannya sudah selesai, kemudian pakaian
itu diserahkannya kepada orang yang menempahnya dengan tanpa meminta
upah. Walaupun demikian, Nabi Idris masih sanggup beribadah dengan
amalan yang sukar untuk digambarkan. Sehingga Malaikat Maut sangat rindu
berjumpa dengan beliau. Kemudian Malaikat Maut bermohon kepada Allah
SWT, agar diizinkan untuk pergi menemui Nabi Idris as. Setelah memberi
salam, Malaikat pun duduk.
Nabi Idris as. mempunyai kebiasaan berpuasa sepanjang masa. Apabila
waktu berbuka telah tiba, maka datanglah malaikat dari Syurga membawa
makanan Nabi Idris, lalu beliau menikmati makanan tersebut.
Kemudian baginda beribadah sepanjang malam. Pada suatu malam Malaikat
Maut datang menemuinya, sambil membawa makanan dari Syurga. Nabi Idris
menikmati makanan itu. Kemudian Nabi Idris berkata kepada Malaikat Maut:
“Wahai tuan, marilah kita nikmati makanan ini bersama-sama.” Tetapi Malaikat itu menolaknya.
Nabi Idris terus melanjutkan ibadahnya, sedangkan Malaikat Maut itu
dengan setia menunggu sampai terbit matahari. Nabi Idris merasa hairan
melihat sikap Malaikat itu. Kemudian beliau berkata:
“Wahai tuan, mahukah tuan bersiar-siar bersama saya untuk melihat
keindahan alam persekitaran? Malaikat Maut menjawab: Baiklah Wahai Nabi
Allah Idris.”
Maka berjalanlah keduanya melihat alam persekitaran dengan berbagai
jenis tumbuh-tumbuhan hidup di situ. Akhirnya ketika mereka sampai pada
suatu kebun, maka Malaikat Maut berkata kepada Nabi Idris as.:
“Wahai Idris, adakah tuan izinkan saya untuk mengambil ini untuk saya
makan? Nabi Idris pun menjawab: Subhanallah, mengapa malam tadi tuan
tidak mahu memakan makanan yang halal, sedangkan sekarang tuan mahu
memakan yang haram?”
Kemudian Malaikat Maut dan Nabi Idris meneruskan perjalanan mereka.
Tidak terasa oleh mereka bahawa mereka telah bersiar-siar selama empat
hari. Selama mereka bersahabat, Nabi Idris menemui beberapa keanehan
pada diri temannya itu. Segala tindak-tanduknya berbeza dengan
sifat-sifat manusia biasa. Akhirnya Nabi Idris tidak dapat menahan
hasrat ingin tahunya itu.
Kemudian beliau bertanya: “Wahai tuan, bolehkah saya tahu, siapakah tuan yang sebenarnya?
Saya adalah Malaikat Maut.”
“Tuankah yang bertugas mencabut semua nyawa makhluk?”
“Benar ya Idris.”
“Sedangkan tuan bersama saya selama empat hari, adakah tuan juga telah mencabut nyawa-nyawa makhluk?”
“Wahai Idris, selama empat hari ini banyak sekali nyawa yang telah
saya cabut. Roh makhluk-makhluk itu bagaikan hidangan di hadapanku, aku
ambil mereka bagaikan seseorang sedang menyuap-nyuap makanan.”
“Wahai Malaikat, apakah tujuan tuan datang, apakah untuk ziarah atau untuk mencabut nyawaku?”
“Saya datang untuk menziarahimu dan Allah SWT telah mengizinkan niatku itu.”
“Wahai Malaikat Maut, kabulkanlah satu permintaanku kepadamu, iaitu
agar tuan mencabut nyawaku, kemudian tuan mohonkan kepada Allah agar
Allah menghidupkan saya kembali, supaya aku dapat menyembah Allah
Setelah aku merasakan dahsyatnya sakaratul maut itu.”
Malaikat Maut pun menjawab: “Sesungguhnya saya tidaklah mencabut nyawa seseorang pun, melainkan hanya dengan keizinan Allah.”
Lalu Allah SWT mewahyukan kepada Malaikat Maut, agar ia mencabut
nyawa Idris as. Maka dicabutnyalah nyawa Idris saat itu juga. Maka Nabi
Idris pun merasakan kematian ketika itu. Di waktu Malaikat Maut melihat
kematian Nabi Idris itu, maka menangislah ia. Dengan perasaan hiba dan
sedih ia bermohon kepada Allah supaya Allah menghidupkan kembali
sahabatnya itu. Allah mengabulkan permohonannya, dan Nabi Idris pun
dihidupkan oleh Allah SWT kembali. Kemudian Malaikat Maut memeluk Nabi
Idris, dan ia bertanya:
“Wahai saudaraku, bagaimanakah tuan merasakan kesakitan maut itu?”
“Bila seekor binatang dilapah kulitnya ketika ia masih hidup, maka sakitnya maut itu seribu kali lebih sakit daripadanya.
“Padahal-kelembutan yang saya lakukan terhadap tuan, ketika saya
mencabut nyawa tuan itu, belum pernah saya lakukan terhadap sesiapa pun
sebelum tuan.”
“Wahai Malaikat Maut, saya mempunyai permintaan lagi kepada tuan,
iaitu saya sungguh-sungguh berhasrat melihat Neraka, supaya saya dapat
beribadah kepada Allah SWT lebih banyak lagi, setelah saya menyaksikan
dahsyatnya api neraka itu.”
“Wahai Idris as. saya tidak dapat pergi ke Neraka jika tanpa izin dari Allah SWT.”
Akhirnya Allah SWT mewahyukan kepada Malaikat Maut agar ia membawa
Nabi Idris ke dalam Neraka. Maka pergilah mereka berdua ke Neraka. Di
Neraka itu, Nabi Idris as. dapat melihat semua yang diciptakan Allah SWT
untuk menyiksa musuh-musuh-Nya. Seperti rantai-rantai yang panas, ular
yang berbisa, kala, api yang membara, timah yang mendidih, pokok-pokok
yang penuh berduri, air panas yang mendidih dan lain-lain.
Setelah merasa puas melihat keadaan Neraka itu, maka mereka pun
pulang. Kemudian Nabi Idris as. berkata kepada Malaikat Maut: “Wahai
Malaikat Maut, saya mempunyai hajat yang lain, iaitu agar tuan dapat
menolong saya membawa masuk ke dalam Syurga. Sehingga saya dapat melihat
apa-apa yang telah disediakan oleh Allah bagi kekasih-kekasih-Nya.
Setelah itu saya pun dapat meningkatkan lagi ibadah saya kepada Allah
SWT. Saya tidak dapat membawa tuan masuk ke dalam Syurga, tanpa perintah
dari Allah SWT.” Jawab Malaikat Maut.
Lalu Allah SWT pun memerintahkan kepada Malaikat Maut supaya ia membawa Nabi Idris masuk ke dalam Syurga.
Kemudian pergilah mereka berdua, sehingga mereka sampai di pintu Syurga dan mereka berhenti di pintu tersebut.
Dari situ Nabi Idris dapat melihat pemandangan di dalam Syurga. Nabi
Idris dapat melihat segala macam kenikmatan yang disediakan oleh Allah
SWT untuk para wali-waliNya. Berupa buah-buahan, pokok-pokok yang indah
dan sungai-sungai yang mengalir dan lain-lain.
Kemudian Nabi Idris berkata:
“Wahai saudaraku Malaikat Maut, saya telah merasakan pahitnya maut
dan saya telah melihat dahsyatnya api Neraka. Maka mahukah tuan
memohonkan kepada Allah untukku, agar Allah mengizinkan aku memasuki
Syurga untuk dapat meminum airnya, untuk menghilangkan kesakitan mati
dan dahsyatnya api Neraka?”
Maka Malaikat Maut pun bermohon kepada Allah. Kemudian Allah memberi
izin kepadanya untuk memasuki Syurga dan kemudian harus keluar lagi.
Nabi Idris pun masuk ke dalam Syurga, beliau meletakkan kasutnya di
bawah salah satu pohon Syurga, lalu ia keluar kembali dari Syurga.
Setelah beliau berada di luar, Nabi Idris berkata kepada Malaikat Maut:
“Wahai Malaikat Maut, aku telah meninggalkan kasutku di dalam Syurga.
Malaikat Maut pun berkata: Masuklah ke dalam Syurga, dan ambil kasut
tuan.”
Maka masuklah Nabi Idris, namun beliau tidak keluar lagi, sehingga Malaikat Maut memanggilnya:
“Ya Idris, keluarlah! Tidak, wahai Malaikat Maut, kerana Allah SWT telah berfirman yang bermaksud:
“Setiap yang berjiwa akan merasakan mati.” (Ali-Imran: 185)
Sedangkan saya telah merasakan kematian.
Dan Allah berfirman yang bermaksud:
“Dan tidak ada seorang pun daripadamu, melainkan mendatangi Neraka itu.” (Maryam: 71)
Dan saya pun telah mendatangi Neraka itu. Dan firman Allah lagi yang bermaksud:
“..Dan mereka sekali-kali tidak akan dikeluarkan daripadanya (Syurga).” (Al-Hijr: 48)
Maka Allah menurunkan wahyu kepada Malaikat Maut itu: “Biarkanlah
dia, kerana Aku telah menetapkan di azali, bahawa ia akan bertempat
tinggal di Syurga. Allah menceritakan tentang kisah Nabi Idris ini
kepada Rasulullah SAW dengan firman-Nya bermaksud:
“Dan ceritakanlah (hai Muhammad kepada mereka, kisah) Idris yang
tersebut di dalam Al-Quran. Sesungguhnya ia adalah seorang yang sangat
membenarkan dan seorang Nabi. Dan kami telah mengangkatnya ke martabat
yang tinggi.” (Maryam: 56-57)
Wallahua’alam
4. Kisah Nabi ‘isa a.s.
Seorang lagi Nabi Allah yang diceritakan dari kecil di dalam
al-Qur’an ialah Isa. Baginda diutus kepada kaum Bani Israil dengan kitab
Injil yang diturunkan sebelum al-Qur’an. Di dalam al-Qur’an, Nabi Isa
disebut dengan empat panggilan iaitu Isa, Isa putera Mariam, putera
Mariam, dan al-Masih. Ibunya seorang yang sangat dimuliakan Allah. Dia
memilihnya di atas semua perempuan di semua alam. Firman-Nya,
“Dan ketika malaikat-malaikat berkata, ‘Wahai Mariam, Allah memilih
kamu, dan membersihkan kamu, dan Dia memilih kamu di atas semua
perempuan di semua alam’” (3:42).
Mariam, ibu Nabi Isa, telah menempuh satu ujian yang amat berat
daripada Allah. Dia dipilih untuk melahirkan seorang Nabi dengan tanpa
disentuh oleh seseorang lelaki. Dia adalah seorang perempuan yang suci.
Kelahiran
Kelahiran Nabi Isa merupakan suatu mukjizat kerana dilahirkan tanpa
bapa. Kisahnya diceritakan di dalam al-Qur’an. Di sini, ceritanya
bermula dari kunjungan malaikat kepada Mariam atas perintah Allah.
Ketika itu, malaikat menyerupai manusia dengan tanpa cacat. Kemunculan
malaikat membuat Mariam menjadi takut lalu berkata,
“Aku berlindung pada Yang Pemurah daripada kamu, jika kamu bertakwa (takut kepada Tuhan)!’
Dia (malaikat) berkata, ‘Aku hanyalah seorang rasul yang datang daripada
Pemelihara kamu, untuk memberi kamu seorang anak lelaki yang suci.’”
(19:18-19)
Pada ayat yang lain, diceritakan bahawa malaikat yang datang itu
telah memberi nama kepada putera yang bakal dilahirkan. Nama itu diberi
oleh Allah, dan dia (Isa) akan menjadi terhormat di dunia dan akhirat
sambil berkedudukan dekat dengan Tuhan. Ayatnya berbunyi:
“Wahai Mariam, Allah menyampaikan kepada kamu berita gembira dengan
satu Kata daripada-Nya, yang namanya al-Masih, Isa putera Mariam,
terhormat di dunia dan di akhirat, daripada orang-orang yang
didekatkan.” (3:45)
Kemudian Mariam bertanya,
“Bagaimanakah aku akan ada seorang anak lelaki sedang tiada seorang
manusia pun menyentuhku, dan bukan juga aku seorang jalang?” (19:20)
Malaikat menjawab,
“Dia (Allah) berkata, ‘Begitulah; Pemelihara kamu telah berkata, ‘Itu
mudah bagi-Ku; dan supaya Kami membuat dia satu ayat (tanda) bagi
manusia, dan satu pengasihan daripada Kami; ia adalah perkara yang telah
ditentukan’” (19:21).
Maka lahirlah Isa putera Mariam lebih enam ratus tahun sebelum Nabi
Muhammad dilahirkan. Allah membuat Nabi Isa dan ibunya satu ayat (tanda)
bagi manusia, iaitu tanda untuk menunjukkan kebesaran-Nya (23:50).
Kerasulan dan Kenabian
Isa adalah seorang Nabi dan juga seorang Rasul. Baginda dan beberapa
orang rasul telah dilebihkan Allah daripada rasul-rasul lain. Ada yang
Dia berkata-kata kepadanya, ada yang Dia menaikkan darjat, dan bagi Isa,
Dia memberi bukti-bukti yang jelas serta mengukuhkannya dengan Roh
Suci. Firman-Nya:
“Dan rasul-rasul itu, sebahagian Kami melebihkan di atas sebahagian
yang lain. Sebahagian ada yang kepadanya Allah berkata-kata, dan
sebahagian Dia menaikkan darjat. Dan Kami memberikan Isa putera Mariam
bukti-bukti yang jelas, dan Kami mengukuhkan dia dengan Roh Qudus
(Suci).” (2:253)
Namun begitu, manusia dilarang oleh Allah untuk membeza-bezakan antara para rasul dan Nabi. Larangan itu berbunyi,
“Katakanlah, ‘Kami percaya kepada Allah, dan apa yang diturunkan kepada
kami, dan apa yang diturunkan kepada Ibrahim, dan Ismail, dan Ishak, dan
Yaakub, dan puak-puak, dan apa yang diberi kepada Musa, dan Isa, dan
apa yang diberi kepada Nabi-Nabi daripada Pemelihara mereka. Kami tidak
membeza-bezakan seorang pun antara mereka, dan kepada-Nya kami muslim.’”
(2:136)
Akibat membeza-bezakan Nabi atau Rasul dapat dilihat pada hari ini,
iaitu Nabi Isa dipercayai oleh sesetengah pihak sebagai Tuhan atau anak
Tuhan, dan Nabi Muhammad, dianggap macam Tuhan, yang berhak membuat
hukum agama.
Ajaran
Oleh kerana Isa seorang Nabi baginda diberi sebuah Kitab, Injil, yang
mengandungi petunjuk dan cahaya untuk menjadi pegangan Bani Israil.
Selain menyuruh Bani Israil menyembah Allah dengan mentaati Injil,
baginda mengesahkan kitab Taurat yang diturunkan sebelumnya. Dua firman
Allah menjelaskannya di sini, berbunyi:
“Dan Kami mengutus, menyusuli jejak-jejak mereka, Isa putera Mariam,
dengan mengesahkan Taurat yang sebelumnya; dan Kami memberinya Injil, di
dalamnya petunjuk dan cahaya,” (5:46) dan,
“Aku (Isa) hanya mengatakan kepada mereka apa yang Engkau
memerintahkan aku dengannya: ‘Sembahlah Allah, Pemelihara aku dan
Pemelihara kamu.’” (5:117)
Turut disebut di dalam Injil (dan Taurat) ialah berita mengenai kedatangan seorang Nabi berbangsa Arab, atau ummiy (7:157),
dan janji dikurniakan Taman atau Syurga bagi orang-orang yang berperang di jalan Allah (9:111).
Janji itu juga didapati di dalam Taurat dan al-Qur’an.
Ketika baginda diutus, manusia sedang berselisih dalam hal agama. Maka
kedatangannya adalah juga untuk memperjelaskan apa yang diperselisihkan.
Firman Allah:
“dia (Isa) berkata, ‘Aku datang kepada kamu dengan kebijaksanaan, dan
supaya aku memperjelaskan kepada kamu sebahagian apa yang dalamnya kamu
memperselisihkan; maka kamu takutilah Allah, dan taatlah kepadaku.’”
(43:63)
Baginda juga memberitahu tentang kedatangan seorang rasul selepas
baginda, yang namanya akan dipuji. Ayat yang mengisahkannya berbunyi:
“Wahai Bani Israil, sesungguhnya aku (Isa) rasul Allah kepada kamu,
mengesahkan Taurat yang sebelum aku, dan memberi berita gembira dengan
seorang rasul yang akan datang selepas aku, namanya ahmad (dipuji).”
(61:6)
Pengikut setia
Seperti Nabi atau Rasul yang lain, baginda mempunyai
pengikut-pengikut yang setia dan juga yang tidak setia atau yang
menentang. Pengikut-pengikutnya yang setia percaya kepada Allah dan
kepadanya. Mereka adalah muslim. Firman Allah:
“Dan ketika Aku mewahyukan pengikut-pengikut yang setia, ‘Percayalah
kepada-Ku, dan rasul-Ku’; mereka berkata, ‘Kami percaya, dan saksilah
Engkau akan kemusliman kami.’” (5:111)
Pengikut-pengikut yang setia pula menjadi penolong-penolong, bukan baginya tetapi bagi Allah. Firman-Nya:
“Berkatalah pengikut-pengikutnya yang setia, ‘Kami akan menjadi
penolong-penolong Allah; kami percaya kepada Allah, dan saksilah kamu
akan kemusliman kami.’” (3:52)
Begitu juga bagi pengikut-pengikut setia Nabi-Nabi lain, termasuk
Muhammad. Semuanya menjadi penolong-penolong Allah, untuk melaksana dan
menyampaikan mesej-Nya. Firman Allah:
“Wahai orang-orang yang percaya, jadilah kamu penolong-penolong
Allah, sebagaimana Isa putera Mariam berkata kepada pengikut-pengikut
yang setia, ‘Siapakah yang akan menjadi penolong-penolong aku bagi
Allah?’ Pengikut-pengikut yang setia berkata, ‘Kami akan menjadi
penolong-penolong Allah.’” (61:14)
Walau bagaimana pun, pengikut-pengikut Nabi Isa yang setia memerlukan
bukti selanjut untuk megesahkan kebenarannya dan supaya hati mereka
menjadi tenteram. Untuk itu mereka memohon sebuah meja hidangan dari
langit. Kisahnya berbunyi begini:
“Dan apabila pengikut-pengikut yang setia berkata, ‘Wahai Isa putera
Mariam, bolehkah Pemelihara kamu menurunkan kepada kami sebuah meja
hidangan dari langit?’
Dia (Isa) berkata, ‘Kamu takutilah Allah, jika kamu orang-orang mukmin.’
Mereka berkata, ‘Kami menghendaki untuk memakan daripadanya, dan hati
kami menjadi tenteram, supaya kami mengetahui bahawa kamu berkata benar
kepada kami, dan supaya kami adalah antara para saksinya.’” (5:112-113)
Justeru itu, baginda memohon kepada Allah,
“Ya Allah, Pemelihara kami, turunkanlah kepada kami sebuah meja hidangan
dari langit, yang akan menjadi bagi kami satu perayaan, yang pertama
dan yang akhir bagi kami, dan satu ayat (tanda) daripada Engkau. Dan
berilah rezeki untuk kami; Engkau yang terbaik daripada pemberi-pemberi
rezeki.” (5:114)
Allah mengabulkan permintaannya. Lantas, meja hidangan yang turun
menjadi satu lagi mukjizat bagi Nabi Isa. Dan ia juga menjadi nama
sebuah surah di dalam al-Qur’an, iaitu surah kelima, al-Maidah.
Mukjizat
Selain daripada kelahiran yang luar biasa dan meja hidangan, Nabi Isa
telah dikurniakan dengan beberapa mukjizat lain. Ayat berikut
menjelaskannya:
“Ketika Allah berkata, ‘Wahai Isa putera Mariam, ingatlah akan
rahmat-Ku ke atas kamu, dan ke atas ibu kamu, apabila Aku mengukuhkan
kamu dengan Roh Qudus (Suci), untuk berkata-kata kepada manusia di dalam
buaian dan setelah dewasa ….. dan apabila kamu mencipta daripada tanah
liat, dengan izin-Ku, yang seperti bentuk burung, dan kamu menghembuskan
ke dalamnya, lalu jadilah ia seekor burung, dengan izin-Ku, dan kamu
menyembuhkan orang buta, dan orang sakit kusta, dengan izin-Ku, dan kamu
mengeluarkan orang yang mati, dengan izin-Ku’ lalu orang-orang yang
tidak percaya antara mereka berkata, ‘Tiadalah ini, melainkan sihir yang
nyata.’” (5:110)
Walaupun Nabi Muhammad hanya diberi satu mukjizat, manusia ditegah
daripada berkata bahawa Nabi Isa adalah lebih mulia daripada Nabi
Muhammad. Kerana, seperti yang sudah maklum, amalan membeza-beza para
Nabi dan Rasul dilarang Allah.
Diangkat Ke langit
“Apabila Allah berkata, ‘Wahai Isa, Aku akan mematikan kamu, dan
menaikkan kamu kepada-Ku, dan Aku membersihkan kamu daripada orang-orang
yang tidak percaya..” (3:55)
“Dan aku (Isa) seorang saksi ke atas mereka selama aku di kalangan
mereka; tetapi setelah Engkau mematikan aku, Engkau Sendiri adalah
penjaga ke atas mereka; Engkau saksi atas segala sesuatu.” (5:117)
Akan tetapi, sebahagian daripada kaum Bani Israil mengatakan bahawa
mereka telah membunuhnya disalib. Allah mengatakan yang sebaliknya pula.
Apa yang berlaku hanya satu kesamaan sahaja. Firman-Nya:
“Ucapan mereka, ‘Kami telah membunuh al-Masih, Isa putera Mariam,
rasul Allah.’ Tetapi mereka tidak membunuhnya, dan tidak juga
menyalibnya, tetapi hanya satu kesamaan yang ditunjukkan kepada mereka.
Orang-orang yang berselisih mengenainya benar-benar dalam keraguan
terhadapnya; mereka tidak ada pengetahuan mengenainya, kecuali mengikuti
sangkaan; mereka tidak membunuhnya, yakinlah.” (4:157)
Di akhir zaman Nabi Isa a.s akan turun kembali ke bumi, bukan sebagai
nabi tapi sebagai umat nabi muhammad SAW. (mengikut syariat nabi
muhammad) akan menentang dajjal.
Wallahu’alam.